Hvad er en landingsside?

Landing Page, lead page, squeeze page, opt-in page.. kært barn har mange navne.

Men hvad er det helt præcist? Hvad bruges de til? Hvordan laver jeg en?

Landingssider handler om konvertering. Altså, at de har et vist formål, som er at få læseren til at gøre en specifik handling.

  • Det kan være en salgsside, hvor formålet er at læseren køber.
  • Det kan være en tilmeldingsside, hvor formålet er at læseren tilmelder sig et nyhedsbrev.

Fælles er, at disse sider ’lander’ læseren på og de har ingen anden mulighed end at konvertere. Landingssider er nemlig opbygget helt uden nogen former for navigation. Menuen i toppen eller sidebaren er fjernet, ofte også footeren. Pointen er, at læseren ikke bliver distraheret af andet på siden og klikker væk.

Eksempler på landingssider:

  • Salgsside
    • En salgsside er den side læseren lander på, eksempelvis når de klikker ’læs mere’ under et produkt. Her på siden er produktet beskrevet mere i detaljer, så læseren ved, hvad han/hun får ved at klikke på købsknappen.
  • Takkeside
    • En takkeside er den side læseren lander på, eksempelvis efter et køb eller en tilmelding til en liste/freebie. Her på siden kan du takke for handlingen og informere om det videre forløb. Eksempelvis at de kort efter vil modtage en mail, eller du har måske vedhæftet deres freebie i form af en pdf.
  • Tilmeldingsside
    • En tilmeldingsside er den side læseren lander på, for eksempelvis at tilmelde sig et nyhedsbrev. Her på siden er en tilmeldingsform, der linker til din e-mail udbyder.
  • Kontaktside
    • En kontaktside er den side læseren lander på, for at tage kontakt til dig. Her på siden er en kontaktformular, der sender beskeden videre til din e-mail.

Hvordan laver man en landingsside?

Rent teknisk er der mange muligheder derude, der hjælper til at bygge landingssider. Nogle enkel, nogle kræver mere teknisk snilde.

Bruger du WordPress, kan du bygge siden deri. Det er ikke altid lige let, og kan forudsætte download af plugins eller køb af temaudvidelser.

Det er også muligt at finde en platform, der specialiserer sig i landingssider. Ofte kræver disse platforme blot en brugerprofil og så er du i gang. Disse sider skal derefter indsættes på dit eget domæne.

Du kan også vælge en alt-i-en løsning i for af en kursusplatform der har en indbygget landingsside kreatør. Denne mulighed er klart den nemmeste.

Det tekniske:

  • Placering til din landing page. Det kan være et domæne, et subdomæne eller en alt-i-en platform.
  • Tilmeldingsform der taler sammen med din e-mail udbyder.
  • Mulighed for at indsætte din freebie.
  • Mulighed for sporing af din landingsside.

VIGTIGT:

  • Fjerne navigation fra siden.
    • Menuen i toppen
    • Menuen i sidebaren
    • Menu/links i footeren
  • Fokus på overskriften
    • Hav en klar, tydelig og forholdsvis enkel overskrift, om fordelen ved at konvertere på denne landingsside.
  • En klar CTA knap
    • En call-to-action er eksempelvis en ’læs mere’, ’køb her’ eller ’download’ knap.
  • Tilmeldingsformular
    • Formularen til nyhedsbrev eller kontakt.

Jeg anbefaler:

Simplero er en alt-i-en platform med alt hvad du behøver for at sælge onlinekurser. Simplero har derfor en landingsside editor, og den er super nem og enkel at arbejde i.

Håber du nu har fået en bredere forståelse for landingssider og kan springe ud i at bygge din egen!

God arbejdslyst!

underskrift-fornavn.png